سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ شخصی سید مجتبی امین

خیلی جدیه نمی خواد سر بزنید ولش کن
صفحه خانگی پارسی یار درباره

دو خبر از برکات حقوق بشر فعلی

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;} @font-face {font-family:"B Titr"; panose-1:0 0 7 0 0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:"B Mitra"; panose-1:0 0 4 0 0 0 0 0 0 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; text-align:right; line-height:115%; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif";} .MsoChpDefault { font-family:"Calibri","sans-serif";} .MsoPapDefault { margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 72.0pt 72.0pt 72.0pt;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

دو خبر از برکات حقوق بشر فعلی

دو تا خبر می  خواهم بهتون بگم اما باید یک مقدمه ای قبلش آورده بشه که عمق فاجعه رو بتونید تحلیل کنید. مطمئن باشید حوصلتون سر نمی ره.

قرن 18 و 19 فلاسفه ی زیادی در غرب ظهور کردند  که تفکراتشان با اندیشه های حاکم در آن دوران بکلی متفاوت بود. اندیشه های ضد مسیحی و سنت رایج در کلیسا توانست جنبش صنعتی بزرگی در اروپا ایجاد کند، که به آن دوران تسامحا می گویند دوران مدرنیته. فعلا کاری به ریز اون مکتب های فلسفی ندارم چون بحث اون بسیار پیچیده و مفصل است. دراواخر قرن 20 از همه ی آن مکاتب دو مکتب مهم باقی ماند به نام پوزیتیویسم(طبیعت گرا) و اگزیستانسیالیسم(اصالت بشر). که دو مشرب متفاوت است ولی بر سر یک گزینه ی واحد اتفاق پیدا کردند(جلوتر میگم). در مکتب اولی تنها راه تشخیص گزاره های غلط از صحیح با تجربه بدست می آید و هرچه غیر قابل تجربه باشد اثبات پذیر نیست. در مکتب اگزیستانسیالیسم نیز اصلی ترین مبنا این است که هیچ مانعی برای محدود کردن انسان وجود ندارد و همه چیز در خدمت بشر است و انسان آزادی مطلق دارد.

این دو مکتب بر یک گزاره اتفاق کردند و آن انکار خدا و ماوراءطبیعه است. با این مبنا انسان آزادی مطلق دارد. حقوق بشر که هر روز  دراخبار می شنویم بوسیله ی همین فلاسفه و حقوق دان ها نوشته شد، کاملا تحت تاثیر این دو مکتب بود بخصوص پوزیتیویست ها. این آقای پیری که  بسیار مظلوم است و عکسش هم در پایین گذاشتم برتراند راسل از بزرگترین پوزیتیویست های قرن 20 است که حدودا 30 سال از مرگش می گذرد. ایشان این طرز فکر را وارد رفتار های فردی و اجتماعی کرد. یکی از مهم ترین آن ها رفتار جنسی انسان است که نسخه های ایشان به قدری برای ما شرم آور است که قادر به بیان آن نیستم و شما را به کتاب های ایشان مراجعه می دهم. شهید مطهری به تفکرات ایشان نقدهای زیادی نوشته است در کتاب های نظام حقوق زن در اسلام و اخلاق جنسی و فلسفه ی اخلاق. اتفاقاتی که در قرن 21 به اوج خود رسید همه تحت تاثیر قانون هایی بود که در غرب با زاویه ی نگاه راسل نوشته شد. مثل به رسمیت شمردن ازدواج همجنس بازها و ثبت آن ها حتی در کلیساها. خبر اول مربوط به ایشان است.

این آقایی هم که تصویرش برای گروه سنی ج به بعد پیشنهاد می شود (البته شاید عکس های بهتری هم از ایشون باشه) بزرگترین فیلسوف اگزیستانسیالیسم است جناب ژان پل سارتر. ایشان هم زحمت کشیدند مبنای آزادی خود را در عرصه های قانون گزاری اجتماعی و قضایی وارد کردند. طبق نظر ایشان فقط چیزی محدودیت آور است که باعث سلب آزادی از دیگران بشود. حقوق قضاییه فعلی آمریکا هم تحت اندیشه ی ایشان نوشته شده. خبر دوم هم از شاهکار های ایشان است.

و اما اخبار:

1) چند ماه پیش شنیدم نام پدر از شناسنامه های بچه های آمریکایی حذف شد. (مربوط به راسل)

2)  با این که هر روز خبر از یک درگیری مسلحانه و گروگانگیری و کشتار در شهر های آمریکا پخش می شود همچنان حمل و نگهداری اسلحه جرم محسوب نمی شود چرا که ممنوعیت حمل و خرید و فروش اسلحه خلاف حقوق بشر است.(مربوط به سارتر)

 

برتراند راسل

ژان پل سارتر